dimarts, 17 de gener del 2012

Altes capacitats: Veritats i falsos mites!


En aquesta nova entrada, m’agradaria mostrar-vos un treball final que hem realitzat les meves companys de grup (Sònia, Marta i jo) per a l’assignatura de Trastorns del Desenvolupament (22019). Es tracta d’un projecte audiovisual en el qual hem tracta la temàtica d’infants que presenten altes capacitats.

Personalment, quan ens vam assabentar d’aquesta proposta, hem vaig alegrar molt. La veritat és que el fet d’haver de realitzar un vídeo, amb tot el que això suposa, i d’escenificar una trama que nosaltres mateixes hàgim creat, hem va parèixer una activitat molt divertida a través de la qual poder integrar els conceptes més teòrics del tema que ens ocupa però d’es d’una vessant molt més motivadora, lúdica i creativa.


Elecció de l’argument!

Així doncs, ens vam posar mans a l’obra. Com que ja teníem la temàtica definida, la qual ens va tocar per sorteig, vam començar fent una pluja d’idees sobre quin podia ser el format que conduiria el tema en concret. I encara que no sabíem molt bé cap a on anar, el que sí teníem molt clar era un aspecte fonamental; havia de ser un vídeo creatiu i original. Algunes de les propostes que van sorgir, van ser les següents:

- Fer un documental on es parlés d’un infant amb altes capacitats.
- En forma de joc tipus Gymcana o concurs Pasapalabra.
- En forma de noticia o noticiari.
- En forma d’entrevista a un infant amb altes capacitats.
- Escriure la informació en cartolines que vagi apareixent.
- Fer fotos que al passar-les molt ràpid semblés un vídeo.

Però la veritat és que per més idees que sortien, cap de les propostes ens satisfeia plenament i tampoc acabàvem d’estar cent per cent d’acord entre tres.

Finalment, desprès de varius dies rumiant possibles formats per tal de presentar el nostre treball, vam decidir realitzar petites situacions escenificant diverses creences errònies que estan molt esteses entre la nostra societat sobre les persones que presenten altes capacitats, per tal d’eliminar aquest estereotips amb la presència d’un psicòleg i un Pedagog Terapeuta els quals donen la versió més acceptada sobre els diferents temes com a professionals entesos en la matèria. D’aquesta manera, va sorgir el títol que encapçalaria el nostre vídeo “Altes capacitats: veritat i fasos mites”.

En les següents reunions de grup, vam realitzar tota una recerca d’informació a través de pàgines webs a Internet i llibres a la biblioteca per tal de fer una primera aproximació a la temàtica i seleccionar aquella informació més rellevant que ens serviria per al nostre treball. A continuació, vam realitzar un guió en el qual havíem de posar, entre d’altres, la finalitat del treball, una sinopsis, el guió, l’estructura, les necessitats i els recursos de què disposàvem, i la planificació, entre d’altres. Una vegada vam determinar l’estructura del nostre vídeo així com les situacions i personatges que intervindrien, van començar a escriure els diàlegs.

A continuació, teniu el guió definitiu on apareixen tots els aspectes teòrics comentats anteriorment referents al vídeo (finalitat del treball, sinopsis, l’estructura, necessitats i recursos de què disposem, planificació, i diàlegs, entre d’altres).


Guió vídeo_Sònia, Nieves i Marta.





El rodatge!



Finalment, quan ja vam tenir tota la part escrita a punt, va arribar el moment del rodatge. Cadascuna va portar de casa allò que tenia per disfressar-se en el personatge que havia d’interpretar, així com per ambientar les diferents sales (aula i despatx) que apareixerien al vídeo.

La veritat és que el moment de gravació va ser una mescla entre nervis per la pressió que dóna parlar davant d’una càmera, però també de goig i entusiasme per plasmar totes les nostres idees i informació sobre el tema. Volíem fer-ho bé i per això havíem d’encarnar el personatge ficant-nos en la seva pell.

Personalment, vaig escenificar el personatge del Pedagog Terapeuta i va ser molt emocionant i divertit, ja que havíem d’encarnar el paper d’un professional seriós i entès en la matèria per tal de donar la versió més acceptada i eliminar o desmentir la creença errònia tractada anteriorment. Cal destacar, però, que el text que havia de dir era bastant extens i el fet de memoritzar paraules tan tècniques i, a més a més davant d’una càmera, va resultat una mica angoixant, però a la fi molt gratificant.

D’altra banda, per tal de d’encarnar al meu personatge, em vaig posar una bata blanca pareguda a les d’un metge, encara que el Pedagog Terapeuta no duu bata, però jo volia posar-me-la per tal caracteritzar-me més profundament. A més a més, duia una targeta identificativa amb el nom i el meu càrrec professional.

Cal destacar, que el moment de gravació va ser molt divertit. Ho vam passar realment bé interpretant i exagerant diverses situacions amb la qual cosa vam riure molt al mateix temps que desenvolupaven un temàtica tan interessant com són les altes capacitats. A més a més, cal destacar que gràcies a la col·laboració de la germana petita de la Marta i una amiga seva que ens van fer de nines amb i sense altes capacitats en el nostre vídeo, va ser possible realitzar un gran treball tal i com havíem plantejat des d’un principi.

A continuació teniu el nostre projecte audiovisual titulat “Altes capacitats: veritats i fasos mites”. Esperem que us agradi i gaudiu molt!





Dinàmica del vídeo!



Una vegada presentat el nostre projecte audiovisual, durant l’exposició que varem fer davant dels nostres companys d’aula, vam realitzar una dinàmica per tal de fiançar els conceptes més importants i destacats sobre les altes capacitats, mostrats al vídeo, d’una manera lúdica i dinàmica. Amb aquest propòsit, vam confeccionat un calendari d’advent mostrant els dies que falten per començar el període d'exàmens. Aquest abraça del dia 9 fins al 28 de gener, ambdós inclosos.

A continuació us mostrem un document en format Power Point, amb tota la informació sobre la dinàmica que vam realitzar; presentació, procés d’elaboració, materials emprats, i proves realitzades, així com un seguit d’imatges del moment d’exposició i una Webgrafia final amb els enllaços de les pàgines en les quals vam trobar part de les activitats realitzades. Esperem que us agradi i que activeu el cervell, ànim!.


Dinàmica nieves, sònia i marta View more presentations from Sevein52


Conclusions!



En darrera instància, m’agradaria reflexionar en relació a tot el procés d’elaboració realitzat en aquest projecte audiovisual. Personalment, m’ha paregut una proposta molt innovadora i interessant a través de la qual hem pogut aprofundir d’una manera més autònoma sobre un tema molt interessant com són les altes capacitats. Gràcies a aquest, hem pogut investigar, analitzar, reflexionar, aprofundir i documentar tota una sèrie d’informació però d’una manera lúdica, dinàmica i a més a més, creativa, ja que hem estat nosaltres mateixes les agents actives d’aquest procés d’aprenentatge, amb la qual cosa hem assolit plenament la competència bàsica d’aprendre a aprendre.

Alguns dels aspectes que he aprés de nou, són per exemple la diferència entre infants amb altes capacitats i infants talentosos, els nivell de QI a partir del qual podem considerar altes capacitats a un infant, el criteri de diagnòstic diferencial entre infants talentosos i altes capacitats, és a dir, la importància de presentar als índexs de creativitat, entre d’altres. A més a més, he pogut eliminar diversos estereotips i creences irracionals que tenia sobre aquestes persones, per ser-ne més conscient i reconèixer les necessitats que presenten.

En quant a la dinàmica, he de dir que gràcies a aquesta he adquirit molts coneixements nous, ja que he pogut conèixer de primera mà moltes de les proves que es fa a infants que presenten altes capacitats per tal de fomentar i desenvolupar les seves capacitats cognitives i intel·lectuals. Algunes d’aquestes proves són per exemple, de lògica, de memòria, endevinalles, proves projectives, de pensament lateral, de raonament logico-matemàtic, Sudokus, qüestionaris, entre d’altres.

D’altra banda, cal destacar alguns aspectes a millorar com per exemple algunes dades errònies que apareixen al vídeo o el fet de posar música i imatges lliures, que per suposat ho tindrem en compte per tal de millorar i créixer en la nostra pràctica educativa.

En definitiva, destacar que estic molt satisfeta i orgullosa pel producte final presentat a la nostra exposició a través del vídeo i la dinàmica, perquè crec que es veu reflectit tot l’esforç, treball, dedicació i il·lusió dipositat en aquest projecte. La veritat és que ha estat tot un plaer fer una pràctica d’aquest nivell amb les meves companyes Sònia i Marta i per a mi aquesta feina ha estat tot un assoliment i la recompensa és l’aprenentatge que hem adquirit i bagatge que hem adquirit, així com el bon moment que hem passat treballant conjuntament i de manera col·laborativa en un projecte comú com aquest.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada